Blogista

Baletin historiaa

Varmasti jokainen tuntee historiallisen baletin – tanssilajin, jossa tanssijoilta odotetaan korkealuokkaista suoritusta joka esityksessä, erittäin kovaa kuntoa ja lähes painovoimattoman näköistä kehonhallintaa. Balettitanssijat ovat notkeita ja hartaasti treenanneita urheilijoita.

Baletin historia on yhtä kiehtovaa, kuin balettiesityksetkin nykyään. Sieltä löytyy aatelisia, hienoja asuja ja hieman draamaa. Kaikki eivät ole aina olleet yhtä mieltä baletin kehityksestä, vaikka sillä onkin jo historiassa ollut aina merkittäviä tukijoita. Baletin historiaan ovat vaikuttaneet niin amatöörit kuin kuninkaallisetkin. Baletti, kuten moni muukin taiteenlaji, on peräisin korkea-arvoisten herrojen ja rouvien viihdyttämisestä. Tanssi oli osa hienoja juhlia ja tanssiesityksiä löytyikin erityisesti lähes jokaisesta hääjuhlasta. Baletista teki baletin sen tanssiaskeleet, pukeutuminen ja tietysti musiikki. Balettia lähdettiin rahoittamaan aatelisten toimesta 1500-luvulla Ranskassa. Noin sata vuotta myöhemmin baletti sai uutta puhtia, kun Ranskan kuningas, Ludvig XIV halusi popularisoida balettia ja osallistui jopa itse tanssijana esityksiin. Hänen intohimonsa balettia kohtaan kehitti baletista ammattilaisten lajin. 1660-luvulla avattiin jo ensimmäinen balettikoulu, joka toimi Pariisissa. Näin ollen baletti alkoi siirtyä lavoille ja sieltä eteenpäin kehitettiin oopperabaletti, joka on edelleenkin suosittu taiteenala. Se kohtasi kuitenkin kritiikkiä, kun monet baletin ammattilaiset eivät pitäneet sitä sopivana ja arvioivat, että baletin ja oopperan tulisivat pysyä erotettuina.

Naiset baletin ytimessä

1800-luvulla baletti on ollut merkittävä osa monen maan kulttuureja. Tällä vuosisadalla arvostettiin taianomaisia esityksiä, joissa oli aina ripaus henkimaailmaa ja sopivasti samankaltaisuutta nykyelämään. Naisroolit olivat romanttisia, herkkiä ja rooliasut noudattelivat aina romanttista linjaa.Tällä vuosisadalla balettikengät, eli kenkätossut, tulivat osaksi jokaista esitystä tyllihameen lisäksi. Nykyisinkin tunnettu tylliasu kenkineen onkin jo melko vanha. Näinä aikoina baletin suosio kasvoi erityisesti Venäjällä ja siellä luodut baletit ja tarinat ovat yhä edelleen maailman suosituimpien balettien listoilla.Venäläisessä baletissa haluttiin tuoda vahvemmin esille baletin monimuotoisuutta, haastavuutta ja omaperäisyyttä. Kuuluisissa baleteissa, kuten Joutsenlammessa, voidaan nähdä erittäin teknisesti haastavia askeleita ja koreografioita. Venäjällä haluttiin esitellä balettitanssijan taitoja ja jopa tyllihametta lyhennettiin, jotta katsoja näkisi omilla silmillään, kuinka tanssijoiden jalat tekivät töitä.

Naiset baletin ytimessä

Naiset ovat olleet aina merkittävämmässä asemassa baletin kehityksessä ja juuri naisille on luotu tietynlaisia rooleja. Suurin osa balettien tunnetuimmista henkilöistä ovat kuitenkin miehiä. Kuuluisia baletin miehiä olivat esimerkiksi Marius Petipa, ranskalainen balettitanssija ja koreografi, joka kehitti balettia eteenpäin Venäjällä.Baletteja on tehty vuosien mittaan erilaisten tarinoiden ja musiikkien ympärille. Venäläinen Tshaikovski on edelleen maailmalla hyvin tunnettu nimi. Hänen luomaansa musiikkia käytetään kuuluisissa baleteissa, joita ovat muun muassa Pähkinänsärkijä ja Joutsenlampi. Monet maailman kuuluisimmat baletit ovat juuri tarinoita, eivätkä välttämättä pyöri tiettyjen henkilöiden ympärillä. Tuhkimo ja Don Quixote ovat erinomaisia esimerkkejä sellaisista. Niiden alkuperäisiä koreografeja ei välttämättä aina muisteta kaikissa yhteyksissä ja niistä onkin tehty erilaisia versiota paljon.Nykybaletti on osittain juuri tätä historiassa tunnettua, klassista balettia ja tietysti aina kokeilevaa, uudenlaista balettia. Miehet ovat yhtä merkittävissä rooleissa, vaikka naisbalettitanssijoita onkin vielä enemmän kuin miehiä. Balettia nykyisin jopa kritisoidaan siitä, että se keskittyy niin vahvasti miehiin.Moderni baletti onkin muuttanut muotoaan juuri sen tarinoissa ja koreografioissa. Enää katsoja ei odota, että nainen edustaa herkkää, romanttista tylliunelmaa, vaan myös miesrooli voi olla tarinan herkkä puoli. Tyllihame ei ole enää missään nimessä pakollinen ja sukupuoliroolit ovatkin tasaantumassa.Onko baletti jonkinlaisessa murroksessa ja jopa historiallisessakin vaiheessa? Sen näkee vasta myöhemmin. Joka tapauksessa baletissa näkyy nyt muutoksia ja vasta myöhemmin voimme nähdä, mitä ne muutokset merkitsivät baletin historiassa. Tällä hetkellä kuitenkin baletista löytyy vielä ripaus vanhaakin.